Andremarjan.reismee.nl

Eerste vier dagen Bangkok

Van BangKok, Thailand naar Saigon, Vietnam.

Kleine 2000 km. fietsen.

Maandag 9 januari 2017

Nou daar gaat ie dan !!!!!!!!! Azië hier we com.

We zijn nog nergens geland en nu al van alles meegemaakt. Daarom zit ik te schrijven in het vliegtuig, kan ut anders niet meer onthouden. Sander heeft ons met de ingepakte fietsen en de fietstassen, waarin 10 kg. bagage mag worden gepakt vanmorgen om 05.00 uur opgehaald.

Bij aankomst op Schiphol unne lekkere espresso voor Sander gehaald, zodat ie goed wakker bleef op de terugweg. Ik keek in het kartonnen bekerke en vond het wel heel er weinig, dus zeg ik doeter nog maar eentje bij en pakte mijn portemonnee........en wat zei de mevrouw, die hoeft u niet te betalen die krijgt u van mij, geweldig toch. Dus op naar het inchecken. Stond een behoorlijk rijtje, maar omdat het zo'n gedoe is met die ingepakte fietsen mochten we al meteen inchecken bij de eerste balie. We hadden overgewicht, maar dat kwam door al die feestdagen, konden wij niks aandoen !!!!! Nu zonder gein, we hadden teveel gewicht aan bagage bij ons, de fietsen wogen samen 45 kg., dus bleef er nog 15 kg. bagage over, dus hadden we 5 kg. teveel bij ons. Dit mocht mee voor € 289,00. Nou we gingen wel overhevelen in de handbagage want daar zaten we nog niet aan onze tax. Moesten we toch de met huishoudfolie gesealde fietstassen openknippen !!!! Maar ja allemaal voor het goede doel. Nog even wegen of het nu wel goed was en door de expert laten sealen. Op naar de incheck balie, mochten weer voor. Mevrouw incheckbalie, hebt u een visum voor Thailand, wij nee, blijven er maar een paar dagen. Maar ja dat was niet te controleren. Opperhoofd incheckbalie werd erbij geroepen, alles weer uitgelegd en zei dat zij de verantwoording nam en mochten verder. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Hebben altijd wel een paar kilo overgewicht met onze bagage. En het visum is nog nooit ter sprake geweest. Maar regels zijn regels en deze zijn weer aangescherpt. De 3 uur voor vertrek aanwezig zijn hadden we hard nodig. Ons Chrisje werd afgelopen zaterdag ook apart genomen. Frank ging niet mee terug, zijn oma is zaterdag overleden en gaat een paar dagen later. Ze vroegen aan ons Chrisje of de vader wel toestemming had gegeven voor ons Madeleintje, moet namelijk op papier staan, had ons Chris ook nog nooit meegemaakt. Ook hier weer aangescherpte regels. Maar zitten ondertussen weer lekker in Singapore.

Dinsdag 10 januari

Ook zo leuk van het schrijven van zo'n reisverslag weet je tenminste welke dag en datum het is, ben nou al van de wap met die tijdverschillen. Maar het is nu 17.00 uur en zitten in ons hotel in Bangkok aan ons eerste Singha pilske. Zijn op maandag om 05.00 uur vertrokken in Goirle en op dinsdag om 14.00 uur aangekomen in het hotel in Bangkok. Het is hier nu 6 uur later dan in Nederland !!!! Ik heb er niks méé gelééje ik sliep meestal/altijd of het nou op het vliegveld of in het vliegtuig was. Hebben een overstap gemaakt in Singapore. Ons Dreeke heeft daar onbegrijpelekerwijs moeite mee. Denkt zelf dat het is omdat ie niet op zijn buik kan slapen, ja is nogal moeilijk in een vliegtuig. O ja, het regent in Bangkok maar het is wel lekker warm. Maar ook kaai vochtig, net knalde de kerstverlichting naast ons uit de bloempot, schrikken man !!!!!! O ja, ook weer even wennen, ze gooien hier ijsblokjes in je bier.

Woensdag 11 januari

Was vanmorgen om 06.00 uur wakker, gelukkig begint het ontbijt dan ook, dus er was koffie. Om 08.00 uur met ons Dreeke geontbijt. Is ons André de fietsen uit gaan pakken en rijklaar maken en ik ben met mun lievelingsjurk op pad gegaan om na te laten maken in een naaiateliertje, is vrijdagavond klaar. Nog wat rondgetoelesjoerd en natuurlijk nog een bakkie gedaan. 's-middags nog een tukje en toen met de tuktuk naar China Town. Dat is al een beleving op zich omdat ze overal tussendoor scheuren en druk dat het hier is, niet normaal meer. In China Town vallen je ogen ook uit hun kastjes. Wat hier allemaal verkocht wordt, je weet niet waar je het eerst moet kijken. 3 horloges gekocht, een voor ons Dreeke en natuurlijk twee voor mij. Toen met de tuktuk naar Khao San Road. Een ontzettend gezellige buurt, wordt ook wel de smelkroes van nationaliteiten genoemd. Het stikt hier dan ook van de eetstalletjes. Lekker ge-eten en te voet naar huis. Ons hotel zit op loopafstand van deze buurt. Nu vlug te bed want morgen worden we om 07.00 uur opgehaald voor The Bridge on The River Kwai excursie.

Donderdag 12 januari

Het was me weer het dagje wel, jemig wat hebben wij veel gezien. Vanmorgen dus om 07.00 uur vertrokken en om 18.30 uur weer thuis. We hadden een privé excursie, een gids genaamd Tong, een chauffeur en wij dus. Als eerste naar de beroemde markt Mae Klong waar de trein dwars doorheen rijdt, moet je echt even Googlen, je weet niet wat je ziet, wij dus ook niet. Ze staan zo dicht aan de rails omdat ze dan geen staangeld hoeven te betalen, de grond is van de gemeenten. Daarna naar de floating market. Hier kun je ook weer van alles kopen, maar dan vanuit je boot. Zelfs op de langsvarende boten wordt het eten klaargemaakt met een gastel of barbecue. Onderweg in een straatstalletje heerlijk gegeten, local food natuurlijk, op aanraden van onze gids. Toen naar de bridge on the River Kwai, met de nodige uitleg van onze gids. Deze brug is gebouwd door Japanse krijgsgevangen in de tweede wereld oorlog en is er nog steeds. Ieder stuk spoorrails heeft een mensenleven gekost en dit onder erbarmelijke omstandigheden. Een trein toer gemaakt en natuurlijk ook over de houten brug. Daarna naar de begraafplaats van deze krijgsgevangen, waaronder heel veel Nederlandse jongens en om het nog even goed te laten doordringen naar het museum. Het is niet allemaal even fijn wat je ziet maar wel indrukwekkend. Je wordt weer even met je neus op de feiten gedrukt. Iedereen heeft er wel eens over gehoord, maar zien is toch even anders.

Vrijdag 13 januari

Het is nu bijna 17.00 uur en hebben het er tot nu toe heelhuids afgebracht. Blijft een gevaarlijke dag vrijdag de dertiende !!!!!! Vandaag hebben we een fiets toer door Bangkok gemaakt met een gids en 8 Denen en wij tweeën. Je kunt wel zeggen dat we Bangkok nu echt gezien hebben. Naar de grootste markt van Bangkok, 7 dagen p.w. open en 24 uur p.d. en dan alleen maar vers fruit, groente, vlees en vis. Een groot doolhof, zonder gids kom je hier volgens mij nooit meer vanaf. Hier wordt gekocht door grootverbruikers en particuliere. Je kunt er zelfs iemand inhuren, waar gretig gebruik van wordt gemaakt, die met een grote rieten mand op wielen achter je aansjouwt om de boodschappen in te doen. Toen naar een van de sloppenwijken van Bangkok. Hier leven de mensen in krotten onder het viaduct, je krijgt het idee dat je dwars door hun huis heenfietst, met de fiets was het dan ook flink manoeuvreren. Volgens onze gids ben je pas echt arm als je op straat moet leven. Ook zelfs hier kun je klaargemaakt eten kopen. De vele eettentjes in heel Thailand zijn er omdat bijna iedereen buiten de deur eet of klaargemaakt eten koopt omdat dat goedkoper is dan zelf koken. In de regio Bangkok wonen elf miljoen geregistreerde inwoners, maar er leven er plus minus twintig miljoen. Er moeten heel wat monden gevuld worden er is dan ook van de vroege morgen tot in de late avond,nacht overal eten te koop. Na dit avontuur zijn we met de fiets op de boot overgestoken naar een eiland net buiten Bangkok. Hier bestaat het grootste deel van de wegen uit betonplaten op palen. Het lijkt op een moerassige jungle. Ook hier wonen weer volop mensen, maar dan wel in een groene oase van rust. We hebben er nu 4 dagen Bangkok opzitten en we vinden dat het mooi is geweest. Het is hier zo ontzettend druk dat ik niet weet hoe ik het moet omschrijven. Waar de fietstocht begon moesten we met de taxi naartoe, het was ongeveer 15 km., je rijd dan constant zachtjes, of staat stil, bumper aan bumper en bent minstens 45 minuten onderweg.

Zaterdag 14 januari

An, alias José

Klinkt allemaal weer erg gezellig en vertrouwd. Succes morgen op de fiets en veel bananen eten en cola drinken

Paul en Rian

Een prachtig verhaal. Zou zo in het Goirles Belang kunnen, gezellig en er zit vaart in...ook in al jullie ondernemingen. Groeten Paul en Rian

JOAN EN AD

Och marjan en Andre, wat maken jullie toch veel mee en zien jullie veel. De manier waarop je het omschrijft wat jullie zien, is het net of wij erbij zijn. Wij lezen de volgende verhalen graag. Maar met dat overgewicht van jullie bagage is toch van de gekke dat dat zoveel geld kost. Je zult wel boos zijn geweest. liefs

Marian van Iersel

Hoi Marjan en Andre, wat n indrukwekkend verslag van jullie eerste reisdagen. Lijkt wel of jullie in n andere wereld verzeild zijn geraakt. Druk, druk met het tempo en al die vele indrukken, prachtig om met jullie mee te genieten van de (korte) verslagen, zoals je had beloofd, nondejuuuu

Dokter Henny

Hallo daar, wat een avontuur zijn jullie begonnen. Wel leuk om het allemaal te lezen. Het lijkt of jullie al een maand weg zijn. Zijn jullie wel voorzichtig met het locale food en die ijsklontjes. Nog heel veel fiets plezier !!!
Ik kijk weer uit naar het volgend verslag.