Andremarjan.reismee.nl

Eerste dagen van onze fietsreis van Phuket naar Singapore

2015 Van Phuket naar Singapore

Voor onze trouwe volgers ga ik weer proberen er een leuk reisverslag van te maken, dus daar gaan we !!!!!!!!!!

Dinsdag 27 januari 's-morgens om 6.00 door Sander weggebracht naar Schiphol. Geland in Singapore en van daaruit doorgevlogen naar Phuket.

Woensdag 28 januari 11.30 uur op de plaats van bestemming het GoldDiggers Resort in Phuket. Een geweldige plaats om te acclimatiseren. Kleinschalig resort met zwembad waar de gastenkamers omheen zijn gebouwd met een heerlijke tuin. Het is hier 7 uur later als in Nederland en je moet hier links rijden en de verdere rest is dus ook alles andersom. Was weer lachen met ons Dreeke, die ging meteen op de bestuurdersplaats zitten van de taxi die ons kwam ophalen. Chauffeur in een Thaise deuk en An en ik ook niet te lui en dus ook in unne deuk.

29 januari gelammetakt

30 januari weer gelammetakt want we krijgen het nog moeilijk genoeg.

Zaterdag 31 januari onze eerste fietsdag van Phuket naar Phang Nga van 08.45 - 18.00 83 km.

Lekker ontbijtje op, naar iedereen gezwaaid en door iedereen uitgezwaaid en daar gingen we dan. Het is behoorlijk warm, 35 graden en dat gaat ten koste van ons fietstempo we hebben dan ook de eerste fietsdag heel wat uurtjes op de fiets gezeten. Om 18.00 uur waren we op de plaats van bestemming en we waren gebroken. Maar helaas geen slaapplaatsen alles was vol i.v.m. festiviteiten en met vol bedoelde hij het hele dorp plus de omliggende dorpen. Maar hij zou de baas bellen, kijken wat die kon regelen voor ons. Kregen wat te drinken omdat we er volgens mij afgepeigerd uitzagen. Het was zo'n dartelend homotje dat enorm op je lachspieren werkte maar wel ontzettend lief. En jawel daar was de baas, wij uitgelegd dat we op de fiets waren en kei kapot. Hij zou een vriend bellen, misschien had die thuis nog wat slaapplaatsen voor ons, maar nee helaas. Toen vertrok hij op het scooterke naar een andere vriend, kijken wat die nog had, hij belde naar het leuke homotje dat er slaapplaats was voor ons, geen airco alleen een Fan, is zo'n propeller aan het plafond. Nou wij vonden het best, hij zou er binnen 10 minuten zijn en dan zou hij ons daar naar toebrengen en dan bedoel ik, hij op de scooter en wij als gekken achter hem aan. Ondertussen was het kats donker, want dat is het hier gewoon ineens. Eindelijk om 19.00 uur hadden we een slaapplaats en ik was echt kapot, José en onze André douchen, was alleen koud water en op zoek naar waar ze konden eten, ik ging niet mee want ik zat er helemaal doorheen. José had een honderd meter terug iets gezien waar ze misschien wel wat konden eten. Toen ze daar wat stonden te kijken vroeg een vrouwtje of ze verloren waren gelopen, nee we zijn op zoek waar we kunnen eten. Nou dat kon bij haar en het was gratis. GRATIS jawel, haar vader was overleden en dan mocht iedereen aanschuiven om te eten. Familie of niet geen probleem. Leek die twee wel wat, dus hup met de knieën onder de tafel en het eten werd op tafel gezet. Verschillende gerechten in bakjes met witte rijst en ananas als toetje na. Het was ook nog eens erg lekker. Het vrouwtje sprak perfect Engels en zo kwamen ze er dus achter dat het hier de gewoonte was bij een overlijden dat er 5 dagen door een monnik werd gebeden met de familie en al wie nog meer wilde om de overledene naar het hiernamaals te bidden. Ze hebben niet gebeden maar wel goed ge-eten. Het vrouwtje had niks waar wat eten voor mij in kon, anders hadden ze dat ook nog mee gekregen. Per dag komen er toch zo'n 100/150 man eten. Maar voor mij hadden ze een blikje ijskofffie en koekjes meegebracht, ik vond alles op dat moment best.

's-morgens weer terug naar het hotel waar we hadden willen overnachten voor een ontbijt, helaas op zondag was er geen ontbijt nou dat kon er ook nog wel bij. Maar het leuke homotje was er gelukkig ook en waar zouden we dan koffie kunnen drinken, geen probleem hij zou het ons wel wijzen op zijn scooterke, dus hup wij weer achter hem aan. In zo'n achterafstraatje wat we nooit hadden gevonden lekkere koffie en gebakken donuts op. Die donuts zijn hier een soort beslag van oliebollen die ze bakken in olie en dan kun je die lekker dippen in iets zoets. Toen kwam ie ook nog eens 6 bananen brengen voor ons voor onderweg en hij wilde natuurlijk ook nog met ons op de foto, want een mobieltje dat heeft hier iedereen of je nou arm of heel arm bent. Nou we konden er weer tegenaan, dus hup op naar de volgende fiets route

Zondag 1 februari van Phang Nga naar Ao Luk 08.45 - 14.00 uur 45 km.

Gelukkig, vandaag zowat de helft korter fietsen, is wel lekker om er weer wat in te komen. José en ik hadden ons zelf toegesproken dat we niet meer moeilijk mochten doen over het eten onderweg en dat we gewoon zouden eten wat de pot schaft als het maar niet te pittig was. Dus rond etenstijd gestopt bij een stalletje langs de weg. Her en der wat aangewezen wat andere mensen zaten te eten dat wij dat ook wel zouden lusten en jawel het smaakte en alles op. Dus de tijd van de kleine joghurtjes en gevulde koeken is voorbij. Alles waar je hier onderweg van eet is van plastic en waar je op zit is ook plastic. Als je het bestek te hardhandig gebruikt buigt het dubbel, maar gelukkig kun je het ook weer recht buigen. Geslapen in het Mountain Resort, wat prachtig tegen een berg ligt. Maar helaas in verval en slecht onderhouden, wat echt jammer is. Iets afwerken weten ze hier niet wat dat is. Dus verfblikken, lege dozen, emmers met stuc het staat er allemaal en ik denk dat het er over 3 jaar nog staat. Echt jammer, want op zich zijn het prachtige gebouwen.

02 februari van Ao Luk naar Ao Nang 55 km. 09.00-14.00 uur.

Vandaag zitten we in het Tip Anda Resort aan de zee, toch wel echt lekker hoor weer weer zo dicht bij de zee, toeristischer en dat is toch ook wel weer gezellig. Ze noemen het hier nogal gauw een resort, het zijn wat bungalowtjes bij elkaar en dat is het resort. Restaurant erbij en je kunt te voet naar de boulevard. Maar het ziet er goed en gezellig uit. De fietstocht ging perfect vandaag, maar het is nog steeds bloedheet, dik 35 graden maar ook dat gaat wennen.

03 februari van Ao Nang naar Khlong Thom 77 km. 07.15 - 15.00

Vandaag was het een barre tocht, alleen snelweg en dus dan ook geen schaduw. Het was meer een kokende pot olie die boven onze kop hing. 's-morgens ontbijt op in een stalletje langs de weg

Ons Dreeke gebakken rijst méé un aai en José en ik unne pannenkoek met gebakken banaan en un lekker bakse koffie. 's-middags wat bananen en meloen. Het resort was geweldig, maar eer dat je ze aan het verstand hebt gebracht dat je er wil overnachten moet je veel geduld en tijd hebben.

's-avonds op tijd te bed, want we hebben besloten dat we rond 07.00 uur voortaan vertrekken in verband met de hitte.

4 februari van Khlong Thom naar naar Pak Meng Beach. 55 km. 07.30 - 11.30.

Om 07.00 uur ontbijt op in het resort en om 07.30 gaan fietsen. De eerste 20 km. nog over de snelweg, maar dan is het nog lekker koel en daarna over binnenwegen met schaduw en zon. De handen van ons Dreeke en van mij zijn aan de bovenkant helemaal opgezet en staan vol vochtblaasjes, teveel zon in zo'n korte tijd, José heeft het in haar nek. De laatste 15 km. heb ik repen gescheurd van een luier, die ik bij me had om het zweet af te vegen, en die om de bovenkant van me handen gewikkeld, omdat ze geen zon meer kunnen velen. Bij aankomst op zoek naar een slaapplaats, konden we wel voor een week huren maar niet voor 2 dagen. Dus dan maar weer verder zoeken. Soms heb ik toch wel wat moeite met de Thaise mentaliteit en snap het ook niet. Ik heb het idee als ze voor vandaag genoeg geld hebben, zien we morgen wel weer verder. Op straat en op het strand vind ik het hier een kolerezooi, het is wel een Tsunami gebied en alles is zo goed en kwaad als het kan weer opgebouwd maar van het woord opruimen hebben ze hier ook nooit gehoord. De mensen die in de buurt van de zee wonen zijn nog steeds vreselijk bang, wat ik me ook goed kan voorstellen. Er staan overal wel bordjes voor een eventuele vluchtroute maar het water is tocht altijd sneller.

We zitten nu in een huisje aan de boulevard en blijven hier een dagje extra om onze kontjes en onze ledematen die veel te veel zon hebben gehad, wat rust te geven.

5 februari rustdag in Pak Meng Beach

6 februari van Pak Meng Beach naar Trang 07.00 - 13.00 62 km.

We vertrekken 's-morgensvroeg zonder ontbijt, proberen wel even koffie te scoren voordat we vertrekken, maar helaas dat lukt niet altijd. Bij het eerste redelijk uitziende stalletje gaan we dan ontbijten. Nou het was weer prijs vandaag. Aan de voorkant van het stalletje was de slager en die heeft dan lekker alles open en bloot in de zon hangen, het vlees bedoel ik dan natuurlijk. Komen dan ook nog Thaien langs op hun brommerke met in het brommermandje un kiep of iets dergelijks wat ze hebben geslacht en verkopen dat weer aan de slager. Maar ondertussen zaten wij binnen en dan stormt meteen de gehele keukenbrigade op ons af om te vragen wat we willen, KOFFIE willen we !!!!!!!! Hij was niet te zuipen, gruwelijk zoet. Dat komt omdat er steeds meer Islamitsche Thaien hier wonen en die houden wel van wat zoet. Werd ook nog thee in eierdopkes op tafel gezet en die smaakte wel. Toen eten, ons Dreeke dus gebakken rijst, José van de enge witte noedels en ik zou het even afkijken. Ondertussen werd er ook nog une afwasbak méé onbestendig grún op tafel gezet wat we dan ook even moesten proeven. Hebben we wel gedaan, maar in onze belevenis is het gewoon onkruid. Maar koste nog moeite wordt gespaard om het naar onze zin te maken. Na veel buiginkjes en dankjewels van hun en onze kant weer snel op de fiets en wegwezen. Maar uiteindelijk nog niet echt iets ge-eten dus al fietsend op zoek naar een ander stalletje en jawel na twintig kilometer een goed uitziend stalletje. Voordat we zaten kregen we al wat in ons handen gedrukt om te eten. In beslag gewikkelde plakjes banaan, heerlijk. Nou die luste An en ik wel. Ondertussen is ons Dreeke met zén bord met witte rijst in de keuken om te kijken wat er allemaal in de pannen zit omdat dan over zijn rijst te doen. Is allemaal geen probleem hier want ze hebben hier overal een open keuken en met open bedoel ik dus een bamboe blad met wat kookpotten. Nou we waren verzadigd dus op naar Trang. Altijd bij aankomst unne lekkere Chang méé ijs. (Chang is bier). Dan overleg waar we gaan slapen. Maar tja wilde we hier wel blijven slapen, het was un loei drukke grote stad en héét. De volgende route zou un muffig dorpje zijn met un muffe overnachting. De route daarna was de eindhalte ZEE en strand, leek ons helemaal niet verkeerd. Dus naar ampel overleg besloten om ons weg te laten brengen door een songtaw ( is een taxi met chauffeurscabine met daarachter een open bak met dak en bankjes) naar zee en strand. Overnachting gevonden en heerlijk eten. Toen José 's-avonds koffie ging halen voor ons vroeg dat meisje wat we morgen zouden gaan doen, nou zei José we wilden hier nog lekker een dagje blijven. De planning was namelijk dat we de volgende dag een eilanden tour met de boot zouden maken. Helaas kan niet, morgen is alles vol, nondeju, wé nou wir. Dus weer overleg, nou we waren er zo uit, het werd weer gewoon fietsen morgenvroeg om 07.00 uur. Vergeet ik bijna te vertellen maar zo lang als we al aan het fietsen zijn hebben we wind op kop. Of we nou links, rechts of rechtdoor gaan het blijft wind op kop. 's-morgens begint het met een briesje en vanaf 10.00 uur wordt het steeds heftiger. Vandaag leek het meer op orkaankracht en moesten alle zeilen bijzetten om niet achteruit te fietsen, pffffff. Ja we krijgen het deze keer niet voor niks en weten dan ook zeker dat we afgetraind met met six pack blokjes thuiskomen.

6 februari van Trang naar Thung Yao 64 km.

Lekker in unne bloedhete songtaw gezeten.

6 februari van Thung Yao naar Pak Bara 64 km.

Nog steeds in unne lekkere bloedhete songtaw gezeten.

7 februari van Pak Bara naar Satun 42 km. 07.00 - 11.00

Vandaag het eerste en zwaarste gedeelte van de route veel klimmen en veel kop wind, oftewel wénd op de kop.

We zitten in un bungalowtje met een restaurantje erbij. Ondanks het vroege uur toch maar lekker bij aankomst unne kouwe Chang met ijs gedronken, heerlijk !!!!!!!!! De middag had ik echt wel nodig om dit reisverslag op papier te krijgen. Ga nu lekker badderen en daarna heerlijk lezen.

8 februari laatste kilometers naar Satun

Rian en Paul

Geweldig, jullie reisverslag, zou zo in het Goirles belang kunnen worden geplaatst. Nog een tip, wanneer je de wind tegen hebt, zou je ook de route om kunnen draaien. Het is inderdaad hard werken tegen wind. Maar tegen een tsunami in fietsen is gans onmogelijk, dus dan gewoon af stappen en een veilig koffiehuis zoeken.

Louwertjes

Erg leuk om te lezen hoor. En ondanks het afzien klinkt het toch erg leuk!! Geniet er nog van! Knuffels van ons allemaal

erica

Leuk om te lezen wat jullie daar onderweg allemaal mee maken.
Geniet ervan!!